Greske vaser

I det siste og i dag har vi jobbet med greske vaser. Hvordan de er designet, hva de ble brukt til og de forskjellige typene.

Gresk kylixvase i svartfigurstil. Brukt til vin og annen drikke.



Olpevase med greske border. Til olje og andre væsker.
Den greske antikken varte fra rundt 1000 f.kr til år 0. Rundt denne tiden ble det laget mange vaser i den nå kjente greske antikkstilen. Det ble brukt til alt fra korn til vin til olje til parfyme. De større vasene som f.eks amfora og halsamfora ble brukt til tørrvarer og olje. 
Til vin og annen drikke var det mange forskjellige typer og former av vaser til ditt behov. Blandekar som krater, skål som kylix eller oinochoe hvis du trengte en mugge.
De mindre vasene som lekythos, alabastron og aryballos ble brukt til personlig pleie som forskjellige oljer til kroppen og parfyme. Og sist men langt ifra minst, Loutrophoros er en høy, smal vase som ble brukt til brudebad i brylluper.

I starten av den greske antikken, rundt 1000 f.kr, startet den geometriske stilen i dekorasjon av vaser og varte til rundt 700 f.kr. Denne stilen bestod av enkle geometriske former og border. Ofte veldig forenklet. 
Svartfigurstilen kom 620 f.kr og varte til 480 f.kr, da rødfigurstilen ble den nye trenden.
Disse to stilene beskriver seg selv, og bestod av svarte og røde border og figurer.
Related image
Noen vanlige mønstre i greske border, brukt på vaser til dekorasjon.
Greske border er veldig basert på geometri. Det er masse varme farger som brunt, oransj, rødt og gult. Som du ser på bildet over^, så ble det avbildet dyr også. Man kunne lage en slags tegneserie hvor det ble fortalt en historie langs bordene. 


En vase kan fortelle en historie mellom bordene.


Tre skisser laget med hjelpelinjer.
<- Her har jeg laget tre forskjellige vaser med hjelp av hjelpelinjer. Psykter, amfora og halsamfora.

Amfora med litt svartfigurtil og
border. Ble brukt til vin, vann
olje og tørrvarer.
Jeg har streket opp og skrevet de forskjellige delene av vasen, fra munnen til foten. Munnen er åpningen på toppen, og foten er bunnen som holder vasen oppe. 

Her har jeg tegnet en amforavase. Jeg har blandet geometrisk stil med svartfigurstil, og skal fortsette å prøve meg på border som f.eks meanderbord. 

I timen fargelagte jeg tegningen av amforavasen. Jeg ble inspirert av svart- og rødfigurstilen. Jeg likte måten mønstrene ble sammen med svart og varme farger.







Kommentarer