Blomsterdekorasjon

Etter høstferien har vi jobbet med blomsterdekoratørfaget. Vi har lært oss å lage bukett, dekorasjon med Oasis og en blomsterkrans. Blomsterdekoratør er et fag på vg2. Det er innenfor design, som betyr at det er et av linjene vi kan velge mellom neste år. På Lier har vi blomsterdekoratørlinja i samme bygg som oss, som vi har fått låne klasserommet til så vi har fått utforske faget.

     Utstyrsliste
·      Blomster
·      Blader i høstfarger
·      Evt. kastanjer
·      Ståltråd i forskjellige tykkelser
·      Tapetkniv
·      Bånd til å surre rundt bukett
·      Blomsterteip
·      Tang
·      Oasis
·      Bøtte

·      Grunnkrans

Bukett
Før dette måtte vi ut og plukke blader og andre vekster ute, som vi lagde et par mindre bunter av. ->

Vi fikk også lyngplanter(caluna) på deling, for å gjøre buketten litt mer spennende.
<- Her lagde vi små bunter med blader, så buketten skulle bli stabil og ryddig. Da brukte vi ståltråd og blomsterteip som vi surret rundt for å lage en lengre «stilk». Vi skulle ha plukket nok blader til å lage rundt 3-5 bunter.
Deretter fikk vi utdelt 7 roser hver. Vi lærte oss å snitte med kniv og å skjære vekk blader og torner. Å snitte er å skjære vekk litt av tuppen på stilken på blomster. Det er gjør at blomster ikke tørker ut og kan lettere ta til seg vann. Det lønner seg også å skjære vekk blader – og torner, på roser – så det skal se mer ryddig ut og du ikke blir stukket på hendene.
Da det kom til selve buketten skulle vi lære oss spiralmetoden. Man starter med å legge to blomster i kryss, og legger til fler og fler blomster midt i krysset til man bygger opp en bukett.
<- Da skal det se ca. sånn ut. 

Vi startet med rosene, siden de er det sterkeste elementet som tar mest plass og oppmerksomhet. Deretter la vi til bladbunter og calunabunter og prøvde å få det jevnt og fint. Til slutt surret vi et bånd rundt stilkene så hardt som mulig.
 Gjennom prosessen må man også huske på å holde formen rund og jevn på toppen. Men det er også greit å ha noen elementer stikkende ut for å gjøre det litt spennende og å gi buketten volum.
Da vi var ferdig la vi alle plantene vi brukte tilbake i bøtta vi samlet bladene i og sprayet vann så det skulle holde seg frodig til neste prosjekt.
Jeg syntes denne oppgaven var litt vanskelig, men jeg ble halvveis fornøyd med resultatet og syntes det ble fint med tanke på at det var første gangen jeg prøvde dette.

Dekorasjon med oasis

Til denne oppgaven brukte vi et skumaktig materiale som heter oasis. Det er praktisk å bruke til blomsterdekorasjon siden det holder vann veldig godt, og er fleksibelt å forme.
Vi fikk en liten skål hver med en klump oasis. Siden vi skulle få en jevn og rund form på sluttresultatet, skjærte vi oasisen litt i kantene.
<- Det er best å starte med de største bladene i bunn for å skape en rund, dekkende form. Da dytter man bare inn stilkene i oasisen, og hvis stilken er for kort fester man litt ståltråd til den for å lage en juksestilk.
Man bygger opp med flere blader til oasisen er dekket. Da ser den slik ut. ->
Deretter kunne vi dra bundtene vi brukte i buketten fra hverandre, så vi kunne bruke materialene på nytt. Her hadde vi mer fokus på å få en rund form.
Vi fikk velge noen ekstra planter å bruke om vi ville. Caluna, noe som minnet om "hundekjeks" og en rød eller oransj søt liten blomst.
<- Til slutt festet vi på kastanjer med ståltråd.
Her er sluttresultatet mitt. En fin høstdekorasjon med masse varme toner og litt blåskjær. ->


Den fikk ikke en perfekt rund form, men jeg syntes den ble fin likevel og at jeg fordelte materialene bra.

                                            Krans

Vår siste oppgave i utforskingen av blomsterdekoratørfaget lagde vi en høstkrans. Da måtte vi igjen gå ut og hente masse fine blader i alle slags farger.
<- Vi fikk en grunnkrans hver som vi skulle bygge rundt. Da tok vi 2-3 blader som vi surret fast hardt med ståltråd 2 ganger. Slik fortsetter man hele veien rundt til man har en fancy, fast og stabil krans. Her må man passe på og følge formen til kransen og ikke la bladene stikke ut for mye på sidene.

Slik ble min ferdige krans. ->

Jeg ble ikke så veldig fornøyd med formen, men jeg syntes jeg klarte metoden helt greit og er fornøyd med fargesammensetningen. 

Alt i alt syntes jeg blomsterdekorering er et veldig fint fag visuelt. Jeg har tidligere vurdert å gå det på VG2, og hatt mye interesse for det. Jeg syntes selv jeg fikk til oppgaven helt greit, men etter å ha testet det ut tror jeg ikke det er noe for meg.
Det er likevel et fag og yrke jeg har fått mye respekt for, fordi det inneholder mye teknikk, trening, kreativitet, og et godt øye for estetikk. 


Kommentarer