Utstyrsboks

I oktober har vi jobbet med å lage oss en utstyrsboks. Da vi på DH fikk arbeidsutstyret vårt, ble det levert i en pappeske. Lærerne har gjennom årene funnet ut at denne kan brukes til et av de første prosjektene i året, nemlig en selvlaget utstyrsboks vi får designe selv.
Man trenger:
  • ·       Papir
  • ·       Papp
  • ·       Saks
  • ·       Lim
  • ·       Tapetlim
  • ·       Avispapir
  • ·       Maskeringsteip
  • ·       Maling
  • ·       Linjal
  • ·       Annet du vil bruke til dekorasjon

Det første vi gjorde var å tegne en skisse i riktige mål. Vi fikk velge mellom målene 20x20cm eller 18x25cm.

Skissen min med alle mål og detaljer.
Papirmodell til høyre, og ferdig formet pappboks med alt utstyret
på plassene sine.
Vi fikk velge selv hvor mange rom vi skulle ha, hvordan veggene skulle være og slikt. Men fokuset var på å lage nok plass til alt utstyret på en praktisk måte. Som du ser på bildet oppdaterte jeg skissen i løpet av oppgaven, siden jeg fant bedre måter å utføre den på.
Vi lagde først en skisse i papir for å teste ut hvordan den ble, om vi ville endre noe og om vi fikk plass til utstyret vårt. Dette var faktisk veldig praktisk, og det endelige resultatet mitt ble veldig annerledes fra den første skissen.

I prosessen av å skjære ut pappvegger.



Da vi var fornøyd med planen vår, satte vi i gang med å skjære ut delene i pappesken. Her brukte vi bunnen av pappesken til å lage basen til boksen. Så brettet og teipet vi den sammen så det ble til en tom boks. Veggene inni måtte vi skjære ut fra restene vi ikke brukte. #nowaste


Før vi kunne begynne å grunne og male boksen, måtte vi dekke den med avispapir for å gjøre den mer stabil og smooth. Metoden er at man klipper ut biter med avispapir og limer det på med tapetlim. Det er viktig å ikke ha for lite eller for mye lim, så papiret ikke faller av eller lager luftbobler.


Etter tapetlimet tørket, grunnet vi hele boksen med hvit maling. Dette er også for å gi det en flatere eller «smoothere» overflate.

                    
                      Designet

Her skulle vi legge et personlig preg på boksen. I oppgaven ble det nevnt lys/mørk-kontrasten, som er noe jeg syntes er kjempegøy å leke med i kunst.
Jeg hadde mange ideer, og måtte teste ut noen forskjellige farger og mønstre. Til slutt endte jeg opp med en lyselilla og svart boks med hvite detaljer.

På høyresiden lagde jeg et tremønster med litt dybde. Dette tok lang tid, så jeg valgte å bare lage noe med samme estetikk på de andre sidene. På baksiden ble det da til et barkmønster, og venstresiden fikk en innsjø med måneskinn og stjerner.
På innsiden av boksen malte jeg sorte firkanter i bunn for å få litt dybde og kontrast.

Alt i alt er jeg fornøyd med boksen min. Jeg syntes den passet til oppgaven, og at jeg tenkte praktisk med plassering av rom og vegger. 





Kommentarer