Transfermetoden


Transfermetoden er en måte å overføre bilder fra papir til stoff. Jeg har laget to bilder på tre forsøk, hvorav jeg dokumenterte to. Metoden krever at man jobber raskt, og det er lett å gjøre små feil, men et bra sluttresultat er verdt jobben. Dessuten er det gøy, fort gjort og enklere enn man tror.

Utstyr
·       Et bilde av ditt ønske på papir
·       En bit med stoff
·       Saks
·       Lim, f.eks Varnish
·       Pensel
·       En plastmappe
·       Noe tungt til å legge stoffet i press, f.eks en bunke med bøker
·       En bolle eller lignende med vann
·       Spenol eller Vaselin
·       Evt. Strykejern
·       Evt. Ramme


Det første vi gjorde var å finne to bilder vi ville trykke. Jeg valgte to fargerike bilder for å se hvor tydelig jeg kunne få det frem. 
Deretter klipte jeg ut den jeg ville starte med, med litt ekstra papir rundt kantene. Jeg la det utklipte bildet oppå en ark så jeg ikke skulle søle. Her skulle vi ta tre lag med lim vannrett og tre lag loddrett. På denne delen må man jobbe raskt så bildet ikke krøller seg.

Stoffbiten med bildet ligger under tunge bøker så det ikke blir noen luftbobler.

Etter vi hadde tatt lim på bildet, trykket jeg den ned på stoffbiten med limsiden nedover. Man må gi det en god massasje så det ikke bli noen luftbobler. Her kan man eventuelt bruke et strykejern i stedet for å vente på at det skal tørke, men det var ikke metoden vi brukte her. Jeg puttet den nemlig i en plastmappe under noen tunge bøker. På dette punktet er det usikkert hvor lenge man venter på å ta bildet frem igjen. Det går an å vente så lenge som et døgn, men i vårt forsøk ventet vi et 10-30 minutter og det gikk fint for mange.
Her tok vi frem bildet fra plastmappa og dynka det i vann. Når papiret ble fuktig begynte vi lett å skrape bort papiret med fingertuppene. Gradvis hardere skraping til alt det ytterste papiret så ut som det var borte og bildet ble tydeligere. Deretter måtte vi la bildene tørke litt for å skrape vekk det som var igjen med en våt finger mot en hard overflate.
Etter de hadde tørket igjen, kunne vi ta på Spenol eller Vaselin for å gjøre bildet mer fettete som fikk fargene frem tydeligere. Da var bildet ferdig!

Hvis man vil kan man lage en ramme til bildet, noe jeg ikke gjorde. Det er uansett mange måter å ha det gøy med transferteknikken. Metoden kan du bruke for å lage kule trykk eller personlige gaver. Og hvis du ikke får det til kan du alltids prøve igjen. 

Kommentarer